web_ylapalkki_latomo1.jpg

Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan, mihin se on jo menossa

Classic Motorsow on ollut vuosittainen kohtauspaikka ja harrastusympäristö paitsi autojen, myös vanhojen koneiden harrastajille. Tänäkin vuonna mukana on lukuisia traktori- ja konekerhoja. Yksi niistä on vuodesta 2009 lähtien jokaiseen näyttelyyn osallistunut Belarus-gruppa Finljandija.

Idän suuntaan kunnioituksella ja sopivalla huumorilla tähyilevän kerhon vetonaulana on demonstraatio-belkku, jolla on havainnollistettu vuonna 1962 esitellyn traktorimallin, Belarus MTZ 50 rakennetta. Vuodelta -65 peräisin oleva havainnointiväline on tehty halkileikkaamalla traktorin kaikki osakokonaisuudet, jolloin niiden rakenteen ja toiminnan pääsee näkemään juuri sellaisena, kuin ne ovat oikeassa traktorissa. Etuakselista aina ulosottoakseliin asti lukuisilla poikkileikkauksilla varustetusta traktorista hahmottaa myös mittasuhteet todenmukaisena, sillä sen koko on 1:1 tuotantomallin kanssa.

demobelkku_web.jpg

Yksinkertaisuus ja toimintavarmuus on ollut karuissa olosuhteissa kunniassa, eikä kerran toimivaksi todettua konetta ole turhan päiten muuteltu. Niinpä vuoden -65 mallinen traktoriviipale on kelvannut koulutuskäyttöön aina 2000-luvulle saakka.

Opetusväline toimitettiin Belaruksen tehtaalta silloiselle maahantuojalle, Konela-Belarus Oy:lle, Kouvolaan 80-luvun alussa, jossa sitä käytettiin huoltomiesten koulutuksessa. Aikojen muuttuessa väline kulkeutui Loimaan maatalousoppilaitokselle apuvälineeksi traktorin rakenteen opetukseen. Siellä se lopulta todettiin ajastaan jääneeksi vuonna 2006, ja kuten julkishallinnossa valitettavan usein käy, sitä ei edes tarjottu myyntiin, vaan pitkään palvellut aparaatti joutui Forssaan romuttamolle. Lähtö sulattamoon oli jo varsin lähellä, mutta onneksi eräs alan harrastaja bongasi laitteen ja ymmärsi sen erityislaatuisuuden. Hän vaihtoi sen romuraudalla omakseen.

Tämän jälkeen demonstraatio-belkku pääsi lopulta oman elämänsä paratiisiin, Belarus-gruppa Finljandijan osaavaan ja hellään huomaan, jossa sitä hoidetaan ja arvostetaan. Ihan pienestä hilavitkuttimesta ei ole kysymys, sillä painoa koneella on 1400 kiloa. Tosissaan pitää olla liikkeellä jos sen johonkin meinaa viedä, vahvistaa kerhon puheenjohtaja Kyösti Moilanen.

Toukokuun Classic Motorshowssa kaikki kiinnostuneet pääsevät siis tutustumaan valkovenäläiseen traktorimekaniikkaan Belarus-gruppa Finljandijan osastolla. Lisäksi osastolla on esillä aikanaan käytössä olleiden Belaruksen huoltoautojen mallin mukaisesti kunnostettu pulla-uaz, joka toimii kerhon johtokeskuksena. Lisäksi esittelyssä on Belaruksen kevyempää kalustoa: Vladimir T25 -puutarhatraktori.

Belarus-gruppa Finljandija on noin 250 jäsenen yhdistys joka toimii aktiivisesti. Kerho järjestää vuosittain matkoja idän suuntaan. Viime heinäkuussa vierailtiin Minskissä, kerhotoiminnan ja valkovenäläisen traktorinvalmistuksen alkujuurilla. Aiempina vuosina retkiä on tehty mm. Pietariin, Petroskoihin ja Baltian-maihin. Kerhossa on sekä venäjänkielen osaajia että matkajärjestämisen ammattilaisia, joten kerhomatkat itään ovat luonteva osa toimintaa. Kerhoon voivat liittyä jäseneksi kaikki joita entisen Neuvostoliiton alueen traktorit ja laitteet kiinnostavat, koneita ei tarvitse omistaa.

Kerhon puheenjohtaja Kyösti Moilanen selittää omaa innostustaan itäkoneisiin näin:

-70-luvulla naapuri ryhtyi kuljetusalalle ja kuljetti Belaruksia maahantuojan lukuun. Samoihin aikoihin isälle tuli tarve traktorin vaihtoon ja naapurin suosituksella päätettiin hankkia Belarus". Sille tielle talossa jäätiin, edelleen kaikki maatilan työt hoituvat Belaruksen voimalla ja isäntä on tyytyväinen.

- Se on pätevä ja yksinkertainen peli, joka on helppo itse korjata. Kerhon ja netin kautta löytyy paljon neuvoja, osia ja vertaistukea kun jotain hajoaa.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä Moilanen on myös kääntänyt vanhan hevoseen liittyneen venäläisen sananlaskun moottoriajan muotoon: "Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan, mihin se on jo menossa".

Muita traktorikerhoja näyttelyssä ovat Allgaier-Porsche traktorit, Nuffield-Leyland Club Finland, Fordson Club Finland ja Tyrvään Seudun Zetoristit.

Julkaistu: 16.3.2015 11:11

<< Takaisin