web_ylapalkki_latomo1.jpg

Legendaarinen Cadillac ajetaan Lahteen Napapiiriltä


Tasavallan presidentti Urho Kekkonen oli kiistatta Suomen mahtavin mies 1960-luvulla ja hänen virka-autonaan samalla vuosikymmenellä käytettyä Cadillacia voi hyvin perustein väittää maan mahtavimmaksi maantiennielijäksi.
Kyseessä on vuonna 1961 Herra Tasavallan Presidentin käyttöön hankittu Cadillac Fleetwood 75 Imperial Limousine, joka on vuoden 2008 näyttelyssä nähdyn -69 -mallisen Cadillacin edeltäjä.


Toukokuun alussa tuo uljas limusiini halkoo pitkästä aikaa valtakunnan maisemia, kun se ajetaan Rovaniemeltä Lahteen, missä yleisö pääsee kahtena päivänä sitä ihastelemaan Classic Motorshow´n teemaosastolla.

ukk_1969_munkka_by_mauri_vuorinen_via_mobilistin_arkisto.jpg
Tämä vanhempi Cadillac on luultavasti kaikista Suomen valtion päämiehen käyttämistä autoista tunnetuin. Se on näytellyt osaansa maan kohtalon hetkillä, kuten syksyn 1961 noottikriisissä.

Kekkonenhan matkusti tuolloin kauas Novosibirskiin, missä onnistui laukaisemaan kriisin Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri Hrustsovin kanssa käymissään neuvotteluissa. Salaperäisyyden vallassa tapahtuneen matkan ensimmäinen osuus taitettiin Cadillacilla Helsingistä Luumäen asemalle, jossa presidentti nousi junaan jatkaakseen sitten Moskovasta lentäen Uralin taa.

Vaikkei presidentti Kekkosella itsellään ollut ajokorttia, piti hän kyydissä istuessaan vauhdikkaasta menosta. Tämän on vahvistanut muun muassa itse kilpa-autoilua harrastanut Ruotsin prinssi Bertil. Niinpä virka-auton kuljettajakin sai usein käskyn antaa Cadillacille kenkää. Vuonna 1963 virkaan astuneelle Ville Lemmetylle kävi tutuksi tokaisu "mennään täysillä, minä vastaan".

Valtiomiesten ja heidän saattueidensa reipasta vauhdinpitoa pidettiin tuohon aikaan yleensäkin täysin asiaan kuuluvana. Aikataulut laadittiin kiireisiksi ja saattueen vauhtia rajoittavaksi tekijäksi saattoi käydä siihen kuuluneiden poliisiautojen huippunopeus. Niinpä presidentin auto silloin tällöin joutui ohittamaan johtoautoksi määrätyn poliisin ehtiäkseen ajoissa perille. Ohitettu poliisi tiedotti tästä eteenpäin ja määränpään lähestyessä paikallinen poliisiauto sitten otti johtopaikan opastaen saattueen perille.

Presidentin pitkäaikainen adjutantti eversti Urpo Levo erehtyi joskus vaatimaan, että nopeus pudotettaisiin lähemmäs normaaliliikenteen tasoa, mutta Kekkonen vaiensi miehen murahtaen: "Minä määrään vauhdin, ette te! Ja ellette ole kunnolla, jätämme teidät seuraavalle bussipysäkille!" Usein ajettu 180 kilometrin matka Helsingistä kesäasunnolle Naantalin Kultarantaan taittui presidentiltä vauhdikkaimmillaan tunnissa ja 35 minuutissa.

Tasavallan presidentin virka-autoina ehti 60-luvun mittaan palvella kaikkiaan kolme Cadillacia, joista vanhin oli peräisin vuodelta 1952 ja uusin, aiemmin Classic Motorshow´ssa esitelty, hankittiin siis 1969. Lahden Messukeskukseen nyt näytteille
ukk_cadillac_ounasvaara_kuva_janne_halmkrona_mobilisti.jpg - pienennetty
tuleva Cadillac Fleetwood siirrettiin siinä vaiheessa Lapin läänin rajavartioston komentajan autoksi ja 1973 se myytiin huutokaupalla rovaniemeläiselle yrittäjälle. Sen koommin ei autoa ole juuri eteläisessä Suomessa nähty. Nykyinen omistaja on auton kunnostettuaan tehnyt sillä tällä vuosituhannella yhden matkan Saarenmaalle, mutta muuten se on pysytellyt Napapiirin maisemissa.

Mustavalkokuva: Mauri Vuorinen via Mobilisti-lehden arkisto
Kuvateksti: Neuvostoliiton presidentti Leonid Brezhnev oli automies ja viihtyi Suomen vierailunsa aikana syksyllä 1961 myös Cadillacin etupenkillä. Kuva on Munkkivuoren Ulvilantieltä.

Värikuva: Janne Halmkronna / Mobilisti-lehti

Julkaistu: 17.4.2013 10:25

<< Takaisin