web_ylapalkki_latomo1.jpg

KONSERVOINTITYÖRYHMÄ ESITTÄYTYY MOBILIAN OSASTOLLA

Suomessa vallitsee käsitys, että vanha auto pitää aina purkaa ja puhaltaa raakapellille ja kasata se uudestaan, jotta sillä voi ajaa tai ainakin, että "Museoautolaki" vaatii sen. Veteraaniajoneuvojen harrastajapiirissä ajoneuvo- ja tieliikenteen kulttuuriperinteen vaaliminen on alkanut kiinnostaa ja on yleistyä. Viime aikoina harrastajapiireissä ja lehdissäkin on hämmästelty, mitä ajoneuvon konservointi tarkoittaa. Mobilia ja veteraaniajoneuvojärjestöt AHS, SA-HK, Vetku, SLHS, VMPK ja TKHS ovat perustaneet yhteisen Konservointityöryhmän selvittämään mobilistien näkökulmasta, mistä konservoinnissa on kysymys. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee työryhmän toimintaa.

Konservointi on tyypillisesti museon toimintatapa. Muistiorganisaatioiden ja erityisesti museoiden tehtävä on yhteiskunnan ilmiöiden esineellisen tietoarvon tallentaminen. Esine on aina todiste jostakin ilmiöstä, vaikkapa Suomen tieliikenteen tietystä vaiheesta. Museo tallentaa esineen tämän ilmiön todisteeksi. Auto, työkone tai moottoripyörä tallennetaan siinä ilmiasussa ja kunnossa, missä se on otettu talteen. Jotta voitaisiin olla varmoja, että esine säilyy vähintään 100 vuotta, se konservoidaan. Tämä useinkaan ei estä laitteen varovaista käyttöä, katsastamista tai rekisteröimistä. Periaatteellisesti kulttuuriperinteen tallentamisen tavoite on yhteinen mobilisteille ja museoille tai se ainakin voisi sitä olla.

Kansainvälinen veteraaniajoneuvojärjestö FIVA on lähtenyt samaan suuntaan kuin museot. Tavoitteena on saada mobilismiharrastukselle arvostusta yhteiskunnassa. FIVAn sivuilla on suorastaan huiman tiukat pykälät aidosta ja alkuperäisestä sekä entisöinnistä ja uudelleen rakentamisesta. Ne näyttävät lähes tuntemattomilta Suomessa. Uudet FIVAn tekniset säännöt on käännettävänä, ehkä se auttaa niiden oivaltamiseen.

Konservoivan entisöinnin työryhmä on Classic Motorshow´ssa Mobilian osastolla. Paikalla on auto ja moottoripyörä, joita voidaan pitää esimerkkeinä konservoiduista ajoneuvoista. Niiden katsastamisessa ei ole ollut vähäisimpiäkään ongelmia. Niitä esittelevät Konservointityöryhmän jäsenet Simo I. Nieminen Veteraanimoottoripyöräklubista ja Martti Piltz Mobiliasta. Simo I. Nieminen on kokeillut ja tutkinut useiden vuosien ajan käytännössä erilaisia säästäviä ja siis konservoivia menetelmiä moottoripyöriin. Hän on Konservointityöryhmän keskeinen hahmo, aatteen kantaja. Martti Piltz on työryhmän puheenjohtaja.

Lisätiedot:
Martti Piltz
0440 90 6646
Lähetä sähköpostia

Julkaistu: 5.5.2011 09:55

<< Takaisin