web_ylapalkki_latomo1.jpg

Classic Motorshow 7.-8.5.2011

KOTIMAAN AJONEUVOHISTORIAA ESILLÄ LAHDESSA

Classic Motorshow´n teemaosaston aiheena on tällä kertaa amerikkalaiset ajoneuvot Suomessa. Tarina on pitkä ja värikäs eikä ollenkaan rajoitu isokokoisiin henkilöautoihin, niin kuin äkkinäinen saattaisi ajatella.

"Luulen että harva tänä päivänä ymmärtää, kuinka suuri merkitys amerikkalaisilla ajoneuvoilla on ollut suomalaisessakin liikennehistoriassa", sanoo Classic Motorshow´n puuhamies Risto Laine. "Mielikuvat saattavat kohdistua kovin tuoreisiin asioihin ja silloin kokonaisuus jää hämäräksi."

Kun autoistuminen viime vuosisadan alussa lähti Suomessa todella vauhtiin, oli autokantamme voittopuolisesti amerikkalaista. Tähän on helppo nähdä tärkeänä syynä Fordin T-mallin hallitseva asema koko automaailmassa: sarjatuotantoon panostanut Ford kykeni valmistamaan autonsa hintaan, jolla useammilla oli varaa se hankkia.

T-Ford oli kuitenkin myös hyvin sovelias ajopeli meidän vielä kovin puutteelliseen tieverkkoomme. Tehdas paneutui isolla rahalla muun muassa metallurgiaan ja löysi siten kevyitä mutta lujia materiaaleja, jolloin painoa säästämällä koko autokin selvisi vähemmällä rasituksella.

Muutkin Atlantin takaiset merkit löivät itsensä täällä läpi ja 20- sekä 30-luvuilla siellä tehty kalusto hallitsi myös hyötyliikenteessä. "Täällä Pohjantähden Alla" eepoksessakin Kiviojan vakaumuksellisen vasemmistolaiset miehet onnistuivat hankkimaan itselleen amerikkalaisvalmisteisen kuorma-auton - vaikka joku sitä epäilikin venäläiseksi, kun siinä oli punaiset akselit ja nimikin oli International.

Reo ja Brockway olivat arvostettuja linja-autoja ja "Hävittäjä-Ford" oli merkityksellinen kuorma-autoliikenteessä. Moottoripyörissä Indian ja Harley-Davidson valtasivat markkinoita.

Vasta sodan jälkeen amerikkalaiset autot alkoivat profiloitua kalliiksi ja niiden käyttäjiksi valikoitui virastojen pamppuja sekä liikemiehiä. Useimmat suomalaiset taisivat 50-luvulla saada amerikanraudan kyytiä vain taksissa.

60-luvun alussa autokaupan vapautuminen antoi taas enemmän tilaa nyt kompaktimmille amerikkalaisille. Plymouth Valiant, Dodge Dart, Chevy Nova sekä Ramblerin American ja Classic yleistyivät katukuvassa.

Energiakriisi pani amerikkalaiset ahtaalle, muttei kestänyt montaa vuotta sen jälkeen ennen kuin varsinainen jenkkibuumi iski maahan. Vanhempia malleja alettiin tuoda ulkomailta ja pian jostain pikkukaupungista saattoi löytää yhtä paljon 50- ja 60-lukujen jenkkiautoja kuin niitä valmistusaikanaan oli ollut yhteensä koko maassa.

Tämä ilmiö ehkä leimaa edelleen jenkkiautoja suomalaisten silmissä, mutta on siis vain pieni osa paljon monitahoisempaa tarinaa.


CLASSIC MOTORHOW 7.-8.5.2011

Paikka: Lahden Messukeskus

Avoinna: la-su 10-17

Liput: 15 e, alle 12-v ilmaiseksi aikuisen seurassa

Ennakkoliput Lippupalvelusta.

Lisätiedot: Risto Laine, 0400 969 550, risto.laine@rloevents.fi

www.classicmotorshow.fi

Lataa julkaisuvapaa kuva aiheesta tästä.

Julkaistu: 26.1.2011 10:58

<< Takaisin