web_ylapalkki_latomo1.jpg

CLASSIC MOTORSHOW NYT VIIKONLOPPUNA

Tänä viikonloppuna järjestettävä klassikkoajoneuvojen vuotuinen suurtapahtuma Classic Motorshow tulee jälleen keräämään suuren väkijoukon Lahden Messukeskukseen. Näyttelyssä on esillä upeita klassikoita ja arkipäivän nostalgiaa. Vanhat ajoneuvot ovat näyttelyn tähtiä mutta nähtävää on paljon muutakin menneiden vuosien vaatteista koruihin ja kelloihin.

Suomessa valmistetut ajoneuvot

Tänä keväänä Classic Motorshown teemaosaston aiheena on Suomessa valmistetut autot. Käsite on hyvin laaja, sillä siihen kuuluvat kaikkien tuntemien Saabien, Talbotien ja Sisujen lisäksi myös monien yritteliäiden yksityishenkilöiden itse toteuttamat, yllättävät konstruktiot. Kunnianhimoa ei niistä hankkeista ole puuttunut, sillä esillä on muun muassa auto, johon tekijä on valanut pyörätkin omin päin. Kaiken kaikkiaan tällä osastolla esitellään parikymmentä autoa vuosilta 1913-1988. Lisäksi esillä on valokuvanäyttely, joka avaa samaa aihetta vielä syvemmin.

Merkkivuosia

Messukeskuksen suojissa on toki monia muitakin osastoja, joiden anti kattaa pitkän ajanjakson. Neljä automerkkiä juhlii 2010 harvinaisen mittavaa taivalta.
Maailman vanhin yhä toimiva autonvalmistaja Peugeot täyttää peräti 200 vuotta. Vaikka sukuyritys ensin perustettiinkin valmistamaan elintarvikkeita, edettiin siitä terässulaton kautta mm. ompelukonevalmistajaksi ja polkupyörätehtaaksi kunnes ensimmäinen kolmipyöräinen, höyrykäyttöinen auto näki päivänvalon noin 120 vuotta sitten. Alfa Romeo taas perustettiin alun alkaen autotehtaaksi ja tuostakin tulee täyteen jo sata vuotta. Vain vähän nuorempi on Citroen, jolla on meneillään 90. auton valmistusvuosi. Ladan tuotanto puolestaan alkoi 40 vuotta sitten ja kaikkien näiden merkkien historiaa juhlistetaan Classic Motorshow´ssa näyttävin, kyseenomaisen valmistajan historiaa valottavin osastoin.

Moottoripyöräilyn kehitys

Aivan oman lukunsa muodostaa Veteraanimoottoripyöräklubin iso osasto, jolla esitellään moottoripyörän kehitystä aina 1800-luvun loppupuolelta lähtien. Näytteillä on lähes viidenkymmenen pyörän kokoelma, mukana joku vanha skootteri ja mopedikin. Täällä tulee olemaan esillä myös vanhojen aikakausien ajovarusteita, kuten kypäriä, ajoasuja, jne.

Näytöksiä

Ulkotiloissa on jälleen luvassa monenlaista ohjelmaa. Suositut näytösajot Messukeskuksen kulmalta ylös Teivaanmäen tanssilavalle saavat jatkoa, kun 70-luvun rallisankarit sunnuntaina antavat kyytiä samanlaisille autoille, joilla siihen aikaan loivat mainettaan. Autot esiintyvät samassa paikassa myös lauantaina, jolloin ohjaimiin asettuvat niiden omistajat. Kumpanakin päivänä Teivaanmäelle ajetaan kahdesti, klo 12 ja klo 15.

Molempina tapahtumapäivinä järjestetään niin ikään kilpamoottoripyörien käynnistysnäytös sekä minitrialnäytös. Paikalle tuotavat vanhat TT-pyöräklassikot valitaan niillä perustein, että ne edustavat mahdollisimman erilaisia äänimaailmoja. Minitrialnäytös taas palauttaa mieliin 30 vuotta sitten hyvin suosituksi nousseen, nuorisolle suunnatun kilpailumuodon mopoilla. Minitrialia ajetaan molempina päivinä klo 14 ja isot pyörät pärähtävät käyntiin klo 16.

KUVA: Classic Motorshow´n teemaosastolle tuleva, Suomessa 1951 valmistunut JEG-Hobby auto (566 cm3, 19 hv)

JEGhobby web.jpg

Julkaistu: 3.5.2010 11:19

<< Takaisin