web_ylapalkki_latomo1.jpg

TIEDOTE 1.4.2009


HANNU MIKKOLA JA JORMA LUSENIUS RALLIAUTON RATTIIN

Lahden Messukeskuksessa Vapun jälkeisenä viikonloppuna järjestettävä Classic Motorshow houkuttelee paikalle varsin nimekästä joukkoa. Rallisankarit Hannu Mikkola ja Jorma Lusenius ovat vahvistaneet paikallaolonsa tapahtumassa, jonka yhteydessä he myös osallistuvat näytösajoon vanhoilla ralliautoilla.

tunturi-mikkola-lusenius_p.jpgHannu Mikkolan saavutukset ovat yhä hyvin muistissa. Vuoden 1983 rallin maailmanmestarin aktiiviura venyi peräti neljälle vuosikymmenelle. Varsinaisen kansainvälisen läpimurtonsa hän teki 1968, jolloin voitti ensi kertaa Jyväskylän Suurajot saatuaan käyttöönsä tehdastallin Ford Escort Twin Camin. Se toi Mikkolalle paikan Fordin vakituisena tallikuljettajana ja Escort TC oli Hannun ajokkina myös hänen voittaessaan Jyväskylässä kahtena seuraavana vuonna. Juuri tällaisella autolla Mikkola tulee myös ajamaan Lahdessa.

Yksi Hannu Mikkolan kovimmista kilpakumppaneista kotimaan rallipoluilla oli vuonna 1969 Suomen mestaruuden voittanut Jorma Lusenius. Kirkkaansininen, valkoisin raidoin varustettu Renault R8 Gordini on se auto, jonka ratista "Lussari" parhaiten muistetaan, ja Lahdessa hänellä on käskettävänään jopa sama yksilö, jolla itse aikoinaan kilpaili.

Jorma Lusenius lukeutui 60-luvun parhaimmistoomme myös kansainvälisellä tasolla. Hän ajoi BMC:n, Lancian, Datsunin sekä Renault Alpinen tehdastiimeissä ja sijoittui muun muassa vuonna 1969 rankassa Alppirallissa kolmanneksi. Lusenius muistetaan värikkäänä sanankäyttäjänä, joka kylvi rallislangiin uusia ilmaisuja. Kun esimerkiksi alppiteillä molemmin puolin vaanivat suomalaiskuskille vähän oudommat elementit, rotko ja vuorenseinä, alettiin näistä pian käyttää "Lussarin" vakiinnuttamia nimityksiä "ontto" ja "kokkare".

Ennen Hannu Mikkolaa ja Jorma Luseniusta oli jo varmistunut Simo Lampisen mukanaolo Lahden ajonäytöksessä. Nämä kolme kuljettajaa olivat 60-luvulla usein keskenään ratkomassa voittoa kotimaisissa ralleissa ja vuosina 1967-69 he kukin vuorollaan olivat Suomen mestareita.

Sunnuntaina 3.5. Lahdessa järjestettävä ajonäytös on Classic Motorshow´n oheistapahtuma. Siinä iso joukko 60-luvun autourheilutähtiä karauttaa jälkimmäisen näyttelypäivän, sunnuntain kuluessa kahteen kertaan muutaman sadan metrin nousun Messukeskuksen viereltä ylös Teivaanmäen tanssilavan luo. Jokainen tähdistä ajaa silloin samanlaista autoa, jolla aikanaan loi mainettaan kotimaisilla kisa-areenoilla.

Osittain samoja 60-luvun kilpa-autoja esitellään mäkitaipaleella myös edellisenä päivänä, lauantaina, jolloin ne ovat varsinaisten omistajiensa ajettavina.

Classic Motorshow järjestetään Lahden Messukeskuksessa 2.-3. toukokuuta.

Julkaisuvapaita ja suuriresoluutioisia kuvia on ladattavissa oheisesta kuva-arkistosta.

Julkaistu: 1.4.2009 17:00

<< Takaisin