Teemaosasto esittelee 70-luvun arkea, erikoisuuksia ja ilmiöitä

Kuva: Classic Motorshow’sta 2016

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävä, suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely – Classic Motorshow – jatkaa menestystään. Jo kymmenennen kerran Lahden Messukeskuksen ääriään myöten täyttävän näyttelyn tämänvuotinen teema on 1970-luku – muutosten vuosikymmen. Classic Motorshow esittelee tuon osin ristiriitaisenkin aikakauden ajoneuvoja ja ilmiöitä 6.-7.5.2017.

Ainutlaatuista tapahtumassa on sen monipuolisuus. Classic Motorshow ei ole suunnattu vain tietyn lajin klassikkoajoneuvojen harrastajille, vaan tapahtuma kokoaa kaikki alan harrastajat yhteiseen viikonloppuun. Noin 18000 neliötä tarjoaa satoja menneiden vuosikymmenten klassikoita ja arkipäivän nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia, oheisohjelmaa ym. Vuodesta toiseen näytteilleasettajat löytävät mielenkiintoista esiteltävää messuvieraille.

Classic Motorshow´ssa on vuosittain vaihtuva teema, joka on tänä vuonna 70-luku – muutosten vuosikymmen.

“Teemaosastollamme on esillä yhteensä 45 ajoneuvoa; 35 autoa ja kymmenkunta kaksipyöräistä. Näiden avulla saa hyvän käsityksen siitä, millä kansalaiset ovat 70-luvulla kulkeneet ja kuljettaneet. Tyypillisiä tuon ajan autoja ovat mm. Golf, Datsun 100A ja Lada”, kertoo näyttelyn tuottaja Petri Niemenmaa.

Suomessakin, kuten koko maailmassa, 1970-luku oli autoilussa muutosten aikaa. Villistä ja vapaasta liikenteestä siirryttiin yleisrajoituksen (80 km/h) kautta myös tiekohtaisiin nopeusrajoituksiin. Turvavyöpakkokin tuli. Vuonna 1973 tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi Suomessa noin 1100 ihmistä ja vuonna 1978 noin 600. Vuosina 1972-1996 oli käytössä niin sanottu kasikympin lätkä.

Vuonna 1973 energiakriisin aikaan mm. katuvalot sammutettiin ja moottoriurheilu kiellettiin. Jokainen joutui väkisinkin pohtimaan periaatteitaan vakavan ongelman helpottamiseksi. Kaikesta huolimatta autojen määrä kasvoi huimasti. Myös kotimainen autoteollisuus aloitteli toimintaansa Saabeja rakentaen. Politiikkakin muovasi ajoneuvokantaa. Valtiovalta piti kauppaa rautaisessa otteessaan määräten verotuksellisesti ja maksuaikoja säädellen, millaisia ajoneuvoja hankittiin. Itä-Euroopasta tulevia merkkejä suosittiin.

“Energiakriisi 1970-luvulla vaikutti merkittävästi autoiluun, mistä nähdään esimerkkinä mm. Fiat 126 hyvin vähän polttoainetta käyttävänä autona. Aikanaan Fiatin maahantuoja Autonovo käytti tätä automallia mainonnassaan kysyen, millä ajat kun bensiini maksaa kaksi markkaa/litra.”

Teemaosastolla on myös yhtenä kokonaisuutena lehdistön valitsemat Vuoden Autot vuodesta 1970 vuoteen 1979, jotka olivat vielä kaikki eurooppalaisia automalleja.

“Merkittävää 1970-luvulla oli se, että eurooppalaisten, etenkin brittiautojen, markkinaosuus pieneni japanilaisten kasvattaessa myyntiään voimakkaasti. Toyotalta tuli ensin Corolla, sitten Carina ja Celica sekä vuosikymmenen alkupuolella pakettiauto Hiace. Tämä muutos nähdään mielenkiintoisena vertailuna näyttelyssä.”

Moottoripyörille vuosikymmen tarkoitti peruuttamatonta muutosta. Nousseen elintason myötä moottoripyörän status muuttui kulkuvälineestä harrastamiseen. Ihmisillä oli yhtäkkiä myös vapaa-aikaa. Veromuutos “huvikäytön” mukaiseksi vuonna 1974 nosti pyörien hintaa radikaalisti. Vuonna -69 markkinoille tullut “tuuttihonda” pohjusti japanilaisten moottoripyörien suosiota. Aiemmin suositut eurooppalaiset pyörät jäivät 70-luvulla myynnissä jalkoihin, ja britit katosivat valikoimista oikeastaan kokonaan.

AUKIOLOAJAT:
Lauantaina 6.5. klo 9.00-17.00
Sunnuntaina 7.5. klo 10.00-17.00

Lahden Messukeskus
Salpausselänkatu 7, 15110 Lahti

LIPUT OVELTA:
18 euroa / päivä (sis. alv 10 %)
Alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisen seurassa.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteistä messukeskukseen saavuttaessa.

ENNAKKOON:
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Päivälipun hinta Tiketissä on 18 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.

PYSÄKÖINTI JA NARIKKA:
Näyttelyvieraille pysäköinti on niille varatuilla paikoilla ilmaista. Narikkaan voi jättää vaatteita tai vaikkapa kypärän ilmaiseksi.
Scroll to Top